ad> Одлука без које Москва не би постала Трећи Рим Пређи на главни садржај

Одлука без које Москва не би постала Трећи Рим

Пре 1030 година руски кнез Владимир (958-1015) се крстио, а потом и увео Кијевску Русију у ред европских цивилизованих држава. Све је почело са њим и на Криму. Међутим, пут до тог значајног догађаја је био трновит — своју награду је морао да освоји мачем.
Кнез Владимир је без сумње најважнија личност у историји Русије. Прихватањем хришћанства 988. године он је Русији дао нову веру и ново писмо, али је посредно дао и данашњи грб — двоглавог орла, кога не би било, нити би Москва постала Трећи Рим да није било његове одлуке.
„То је био цивилизацијски избор. Истина, хришћанство је почело да се шири у Кијевској Русији још пре кнеза Владимира, на пример крштењем кнежева Асколда и Дира (заједно владали 864-882) или кнегиње Олге (945-960). Међутим, масовно крштење народа је извршено управо за време кнеза Владимира. Да ли је то отворило ’пут у цивилизовану Европу‘? Да. Прихватање хришћанства отворило је нове перспективе за варваре са севера. Нити Источно римско царство, најцивилизованији део Европе у 10. веку, нити државе Западне Европе нису разговарале на равноправној основи са многобожачким Викинзима, чак ни када су губили од њих“, сматра Иван Негрејев, професор историје религије на Православном институту „Светог Јована Богослова“.
Свети Андреј Првозвани се сматра првим мисионаром који је ширио хришћанство међу Словене.
У то време у Византији су у току биле борбе за престо. Цар Василије (976-1025) је позвао Русе у помоћ. Владимир је тада имао око 25 година. Био је млад, страстан, енергичан, амбициозан владар који није знао за пораз, многобожац који је приносио људске жртве боговима, волео веселе пирове и жене. Он је послао своју дружину да угуше немире у Византији, али под једним условом: да му Ромеји дају за жену принцезу Ану (963-1011).
Наравно, Владимир није био заљубљен у византијску принцезу, владари нису много марили за љубав, ствар је била у престижу. Овим браком руски кнез би се винуо до неслућених висина — постао би раван са царем Источног римског царства — Византијом.
Према предању током опсаде Корсуња Владимир је скоро ослепео и тек након крштења му се вратио вид. Од рушитеља, он је постао градитељ: почео је да зида цркве по целој руској земљи, изградио је град Владимир у чијој близини ће 150 година касније бити изграђена Москва.
Руси су своје обавезе испунили, побуна је била угушена, али цар Василије није журио да пошаље своју сестру. И тада је Владимир кренуо на Коршун — главни византијски град на Црном мору. Након дуге опсаде, град је морао да се преда. Тада он шаље гласника на Босфор са поруком: „То ће задесити и Цариград“.
Цар схвата да се руски кнез не шали и прихвата да пошаље Ану у Кијев, али само ако се Владимир покрсти. Према легенди, Владимир је дуго разматрао коју религију би узео: јудаизам, ислам или хришћанство из Рима или Византије. Ислам је одбачен чим је Владимир сазнао да је муслиманима забрањено да пију вино, док је рабина питао: „Ако је јудаизам тако велики, где је онда ваша држава?“. С друге стране, људи које је Владимир послао у Константинопољ, вратили су се очарани лепотом православних храмова и богослужења.
Иван Егинк „Велики кнез Владимир бира веру“, 1822. година
„Константинопољ је у 10. веку био један од културних центара света и несумњиво да је са њим било више перспективе него у уједињавању са заосталом и у то време умногоме провинцијалном западном културом. Хазари-јудеји су били непријатељи и са њима су вођене сталне борбе. А Константинопољ је био преко мора. А главно је то што је Владимиру била обећана царска принцеза, што је давало Владимиру јединствен статус!“, додао је професор.
Кнез се крстио у Коршуну — Херсону Тавричком, недалеко од Севастопоља на Криму. Заједно с њим нову веру је примила и цела његова дружина — политичка и војна елита Кијевске Русије. Тада је цар Василије послао своју сестру Ану руском владару.
Може се само претпоставити како се осећао руски кнез када је видео како се царске галије приближавају Криму, а шта је осећала принцеза рођена у свили и кадифи, у најлепшем граду тог времена Цариграду?
Виктор Васнецов „Крштење кнеза Владимира. Скица живописа сабора Светог Владимира у Кијеву"
„Неки историчари наводе да је Ана плакала и није хтела да се уда за варвара. Није ствар била само у томе да су то различити светови и да се Кијевска Русија по култури није могла упоредити са Константинопољем. Она је била принцеза у другом колену, а њих никад нису давали за странце. Чак су одбили и немачког цара Отона и бугарског цара Симеона, а сада се појавио неки варварски кнез. Међутим, Ана је у даљем животу била срећна“, сматра Невгејев.
Међутим, ширење хришћанства, посебно у удаљеним местима Кијевске Русије, није ишло тако брзо. У Новгороду је, на пример, био јак центар отпора хришћанству. У Ростову и Мурому се то протегло до 12 века. У таквим случајевима хришћанство се ширило силом, објашњава руски историчар.  
„Хришћанство и многобоштво су се тесно преплитали и од Средњег века то је добило назив двоверје. Многе многобожачке традиције, празници, ритуали сачували су се још дуго, негде и до данас, само под маском православља. На пример, пророк Илија се у предањима представљао као громовник Перун, а Богородица као Мајка земља која благосиља усеве на Благовести. Таквих примера има много“, закључио је руски историчар. 
Обележавање 1030. годишњице крштења Русије. Председник Русија Владимир Путин, руски патријарх Кирил и александријски патријарх Теодор Други у литији од Саборног трга московског Кремља до Споменика Светом кнезу Владимиру на Боровицком брду.
На крају, Византија, мајка православља, може бити задовољна одлуком коју је донела пре више од хиљаду година. Русија је постала најмногољуднија православна нација на свету. Своју мисионарску мисију је испунила.   
***
Извор:Спутњик.рс

Коментари

Популарни постови са овог блога

ЗИДАЊЕ СКАДРА

Град градила три брата рођена, До три брата, три Мрњавчевића: Једно беше Вукашине краље, Друго бјеше Угљеша војвода, Треће бјеше Мрњавчевић Гојко; Град градили Скадар на Бојани, Град градили три године дана, Три године са триста мајстора; Не могаше темељ подигнути, А камои саградити града: Што мајстори за дан га саграде, То све вила за ноћ обаљује. Кад настала година четврта, Тада виче са планине вила: "Не мучи се, Вукашине краље, Не мучи се и не харчи блага! Не мож, краље, темељ подигнути, А камоли саградити града, Док не нађеш два слична имена, Док ненађеш Стојуи Стојана, А обоје братаи сестрицу, Да зазиђеш кули у темеља: Тако ће се темељ обдржати, И тако ћеш саградити града." Кад то зачу Вукашине краље, Он дозива слугу Десимира: "Десимире, моје чедо драго, Досад си ми био вјерна слуга, А одсаде моје чедо драго! Хватај, сине, коње у хинтове, И понеси шест товара блага; Иди, сине, преко б'јела св'јета, Те ти тражи, сине, Стоју и Стојана, А обоје брата и се...

КАКО ЈЕ ГАРДА ЦАРА ДУШАНА потукла Албанце

Цар Душан је био висок око 2,14 метара. По налогу Синода Српске православне цркве, Атанасије Јевтић са комисијом, отишао је у цркву Светог Марка у Београду и отворио кивот у коме лежи Душаново тело. После мерења дошли су до сазнања да је Цар Душан био огроман човек. Интересанто је рећи да је Душан био велик и турнирски борац. Није пропуштао витешке двобоје и увек је побеђивао. Имао је личну гарду састављену од ратника из целе Европе, од којих је сваки био висок преко два метра. Гарду је сачињавао 101 човек и сви су били преко два метра, што сведоче многи историјски документи. Само је један од њих био је виши од свих. Једини који је смео да буде виши и од Душана Силног био је – Душанов барјактар. Велико изненађење је сам ратни барјак, који је такође остављен на Хиландару. Барјак је троугаоног облика димензија три метара са 4,5, од осам слојева тешке свиле, на врху је велики крст тежак четири и по килограма. Такав барјак треба носити у левој руци, док у десној треба носи...

МАНАСТИР ПРЕКОПЕЧА - ХРАМ ПРАВЕДНОГ ЈОВА

Данашњи  манастир  је подигнут на остацима некадашње  цркве  у Прекопачи, за коју нема поузданих података о постојању. Међутим, сачувано је предање о  Јову Синаит у  који је живео у Прекопечи код Крагујевца више  Драче . Ту је умро и сахрањен. У науци се овај синаитски  монах  повезује са познатим преписивачем старих рукописа Јовом који је живео у  манастиру Хиландару  током треће четвртине  14. века .  Мошти  овог подвижника склоњене су у  манастир Драчу , а његов гроб био је изузетно поштован у народу. Верује се да је средњовековни манастир постојао до краја  18. века , када су га, током  Кочине крајине , уништили  Турци . Подизање новог манастира почело је  1988 . године, да би до данас били саграђени једнобродна црква у  рашком стилу  и двоспратни  конак . У манастиру живе: монахиња Михаила (Враголић) старешина  манастира, монахиња Урила (Враголић). Манастир П...