ad> ПРАВОСЛАВЉЕ - МАНАСТИРИ РАСПЕТЕ ЈЕЛИЦЕ- Пређи на главни садржај

ПРАВОСЛАВЉЕ - МАНАСТИРИ РАСПЕТЕ ЈЕЛИЦЕ-

-6665608196925514

                                           Фреска:Распињање сестре Јелице


У народу се тешко прихватају тумачења да се народни певач послужио мотивима из старогрчке литературе, или да је само на тим основама градио своју песму  “Бог никоме дужан не остаје“.Исувише је то предање присутно у народу као и одјек некада давно доживљеног догађаја. И то само ту у Стигу. Јер о „кучки Павловици“ се зна само у Браничеву и око њега, док је у удаљенијим пределима сасвим мало, или ни мало позната. Отуда се мисли да је то предање могло да настане у Заови, на темељу истинитог случаја, највероватније у доба кнеза Лазара, и да ту опстане до дана
Историјски извори помињу браћу Радиће као Лазареве вазале из Браничевског округа а Павла као Стишког кнеза,тако да се може десити да се народно предање,еп,покполио са историјом.
Два брата Павле и Радул(н) много су волели своју сестру Јелицу.Павлова жена из зависти убије сопствено дете и оптужи Јелицу подметнувши дечији јастучић код ње,након чега браћа везаше сестру за репове четири коња и тако је растргоше.Где је пало тело настаде Заова,где су пале очи Сестрољин,где је пала глава(брада) Брадача и где су пале руке-Рукумија.


Манастир Сестрољин+++ВАЗНЕСЕЊЕ ГОСПОДЊЕ+++

"Зла Павловица"се покаје и разболе и признаде злочин,након чега(на њену молбу) Павле и њу растрже коњима и остави све и оде да живи у шуми.Сам чин се могао десити око 1385.године. на дан Светог Илије.
Не мора да значи да је свети кнез био ктитор неког од тих манастира, већ да су они саграђени у његово време. Можда су Заову сазидала и Јеличина браћа, властелини Павле и Радун(л), ако су заиста постојали.
Пронађена архивска грађа на турском језику потврђује да је “манастир За(х)ова постојао 1467. год. а затим су је, Турци до темеља порушили. Манастирска црква је у 19. веку поправљана по Карађорђевом налогу 1805.године. Црква је поправљана и 1825, а потом 1837. и 1838. године по свој прилици много темељније него до тада. Рађени су изнова читави зидови и фасаде, а тек после тога она је фрескописана у целости.
Подробније у делима пароха Данила Л.Поповића,др.Леонтија Павловића и Михајла Миладиновића

 Манастир ЗАОВА+++ АРХАНГЕЛИМА МИХАЈЛУ И ГАВРИЛУ+++


Најстарији помен манастира БРАДАЧЕ у српским писаним изворима потиче из половине 15. века уз напомену да је у то време Брадача био веома жив и активан манастир. На основу систематских археолошких истраживања спроведених 1985. и 1986. године установљено је да је објекат подигнут крајем 14. века. У Браничевском тефтеру из 1467. године помиње се манастир Раван у близини села Куле за који се мисли да би могао да буде Брадача, јер рекогносцирањем нису установљени остаци било каквог другог објекта у атару овог села. Девет година касније, у Смедеревском тефтеру записано је име манастира Брадаче.


 Манастир БРАДАЧА+++ВАВЕДЕЊЕ ПРЕСВЕТЕ БОГОРОДИЦЕ+++


Историјски извори не кажу ништа о времену настанка манастира Рукумија. У повељи кнеза Лазара, издатој манастиру Раваници 1376. године, по болоњском препису, поменуто је село Рукомија, али не и манастир,што може да значи да га тада још није било или да је постојала само парохијска црква
Први помен и детаљни опис Рукумије оставио је Максим Ратковић 1733. године. По њему црква је посвећена Св. ВазнесењуГоспода Исуса Христа, сазидана је од камена и била је засведена каменим сводом. Кровни покривач био је од црепа, а поред олтара и наоса црква је имала и дрвену припрату у којој је био гроб Мартирија Синајита. Црква је била малих димензија, све до Првог српског устанка, кад су је Турци гушењем устанка, порушили.


Манастир Рукумија        


                                                             Свети Мартирије Синајит
Обиласком сва четири манастира и духовном снагом и благодаћу благословом ћете увек бити ближи истини.

Жика Ракић дипл.историчар,професор
6665608196925514

Коментари

Популарни постови са овог блога

ЗИДАЊЕ СКАДРА

Град градила три брата рођена, До три брата, три Мрњавчевића: Једно беше Вукашине краље, Друго бјеше Угљеша војвода, Треће бјеше Мрњавчевић Гојко; Град градили Скадар на Бојани, Град градили три године дана, Три године са триста мајстора; Не могаше темељ подигнути, А камои саградити града: Што мајстори за дан га саграде, То све вила за ноћ обаљује. Кад настала година четврта, Тада виче са планине вила: "Не мучи се, Вукашине краље, Не мучи се и не харчи блага! Не мож, краље, темељ подигнути, А камоли саградити града, Док не нађеш два слична имена, Док ненађеш Стојуи Стојана, А обоје братаи сестрицу, Да зазиђеш кули у темеља: Тако ће се темељ обдржати, И тако ћеш саградити града." Кад то зачу Вукашине краље, Он дозива слугу Десимира: "Десимире, моје чедо драго, Досад си ми био вјерна слуга, А одсаде моје чедо драго! Хватај, сине, коње у хинтове, И понеси шест товара блага; Иди, сине, преко б'јела св'јета, Те ти тражи, сине, Стоју и Стојана, А обоје брата и се

КАКО ЈЕ ГАРДА ЦАРА ДУШАНА потукла Албанце

Цар Душан је био висок око 2,14 метара. По налогу Синода Српске православне цркве, Атанасије Јевтић са комисијом, отишао је у цркву Светог Марка у Београду и отворио кивот у коме лежи Душаново тело. После мерења дошли су до сазнања да је Цар Душан био огроман човек. Интересанто је рећи да је Душан био велик и турнирски борац. Није пропуштао витешке двобоје и увек је побеђивао. Имао је личну гарду састављену од ратника из целе Европе, од којих је сваки био висок преко два метра. Гарду је сачињавао 101 човек и сви су били преко два метра, што сведоче многи историјски документи. Само је један од њих био је виши од свих. Једини који је смео да буде виши и од Душана Силног био је – Душанов барјактар. Велико изненађење је сам ратни барјак, који је такође остављен на Хиландару. Барјак је троугаоног облика димензија три метара са 4,5, од осам слојева тешке свиле, на врху је велики крст тежак четири и по килограма. Такав барјак треба носити у левој руци, док у десној треба носи

МАНАСТИР ПРЕКОПЕЧА - ХРАМ ПРАВЕДНОГ ЈОВА

Данашњи  манастир  је подигнут на остацима некадашње  цркве  у Прекопачи, за коју нема поузданих података о постојању. Међутим, сачувано је предање о  Јову Синаит у  који је живео у Прекопечи код Крагујевца више  Драче . Ту је умро и сахрањен. У науци се овај синаитски  монах  повезује са познатим преписивачем старих рукописа Јовом који је живео у  манастиру Хиландару  током треће четвртине  14. века .  Мошти  овог подвижника склоњене су у  манастир Драчу , а његов гроб био је изузетно поштован у народу. Верује се да је средњовековни манастир постојао до краја  18. века , када су га, током  Кочине крајине , уништили  Турци . Подизање новог манастира почело је  1988 . године, да би до данас били саграђени једнобродна црква у  рашком стилу  и двоспратни  конак . У манастиру живе: монахиња Михаила (Враголић) старешина  манастира, монахиња Урила (Враголић). Манастир Прекопеча  припада  епархији шумадијској   Српске православне цркве , налази се у атару села  Прекопеча , поред већ