ad> „Кубанска криза православља“: И СПЦ на удару Цариграда Пређи на главни садржај

„Кубанска криза православља“: И СПЦ на удару Цариграда

Уколико би Цариград „дао аутокефалију“ непризнатој Украјинској православној цркви Кијевске патријаршије, Српска православна црква аутоматски не може остати у евхаристијском општењу ни са Цариградом, ни са том новоформираном УПЦ, будући да је она била у јединству са игроказном скупином „Црногорска православна црква“, каже др Дарко Ђого.
У сјенци намјере Цариградске патријаршије да као прва међу једнакима покуша да наметне одлуку о признању Украјинске православне цркве, што би по оцјени представника Московске патријаршије, митрополита волоколамског Илариона, могло да доведе до раскола „читавог свјетског православља“, лебди и питање намјера Цариградске патријаршије када је ријеч о давању аутокефалије црквама у Македонији и Црној Гори.
Тиме би се осим Руске православне цркве (РПЦ) на удару највише нашла и Српска православна црква (СПЦ), која осим отвореног питања расколничке цркве у Македонији, има много проблема и у Црној Гори.
Да постоје индикатори који би могли да забрину СПЦ свједочи детаљ са недавно завршеног синаксиса (архијерејски сабор Цариградске патријаршије), на којем су, осим канонских и историјских питања о давању аутокефалије УПЦ, на дневном реду биле и двије теме везане за Македонију, односно, тамошњу православну цркву.
Интересантно је да је службена формулција на синаксису гласила: „Историјско истраживање цркве Охрида у односу на нови идентитет“, као и „Канонска и еклисиолошка обнова Скопске цркве“, без икаквог коришћења термина „расколници“, који је био уобичајен протеклих деценија, што упућује да Цариградска патријаршија има нови приступ и за православну цркву у Македонији, за коју би будући назив могао бити — Скопска црква, без коришћења одреднице Македонија.
Да се црква налази на рубу новог великог раскола са потенцијално несагледивим последицама, потврђују и ријечи протопрезвитер-ставрофора др Дарка Ђога, који се овом темом нарочито темељно бавио. Он за Спутњик истиче да се сада са правом може казати да је у питању неки вид „кубанске кризе православља“.
Када је пак конкретно ријеч о давању аутокефалије расколничким структурама у Украјини, др Ђого објашњава да ниједно такво решење сјутра не би створило јединствену помјесну цркву у тој земљи, али истовремено примјећује и да предлагачи свих решења за украјинско црквено питање „одлично знају да их је немогуће спровести у дјело без једностраних потеза Цариграда и одлучног одговора Москве, што значи: без могућег свеправославног раскола“.
Што се тиче позиције Српске православне цркве, др Ђого предвиђа да би једнострани потези Цариграда и у овом случају имали веома озбиљне последице. С тим у вези, он указује на везе Украјинске православне цркве — Кијевске патријаршије (УПЦ КП) — и тзв. ЦПЦ, будући да је патријарх УПЦ КП Филарет Денисенко 2010. године лично боравио у Црној Гори, док је и митрополит тзв. ЦПЦ Мираш Дедеић такође у неколико наврата био његов гост у Кијеву, када су заједно саслуживали.
„Уколико би Цариград дао аутокефалију УПЦ Кијевске патријаршије, Српска православна црква аутоматски не може остати у евхаристијском општењу са Цариградом и новоформираном ’јединственом‘ УПЦ будући да је УПЦ КП била у јединству са игроказном скупином ’Црногорска православна црква‘, а у том театру апсурда десило се да је једна од позоришних трупа, некаква ’Подгоричко-дукљанска епархија‘ приступила некаквој подједнако апсурдној италијанској епархији УПЦ Кијевске патријаршије“, указује Ђого.
Имајући у виду најновију констатацију представника РПЦ митрополита волоколамског Илариона, да су сва средства црквене дипломатије са Цариградом „данас исцрпљена“, те да је Руска црква најавила „прекид општења са Цариградом“, др Ђого закључује да би „давање аутокефалије некој замишљеној УПЦ од стране Цариграда уништило начин на који је до сада постојала Православна црква“, а што би приде отворило и „Пандорину кутију у међусобним односима помјесних цркава“.
Подсјетимо да је патријарх УПЦ Кијевске патријаршије Филарет деценијама био и митрополит кијевски Руске православне цркве, да би одлуком Архијерејског сабора РПЦ из јуна 1992. године био разријешен те титуле и „анатемисан“. Ако се зна да је питање аутокефалије УПЦ колико црквено једнако и геополитичко, онда није тешко предвидјети да би одлука Цариграда у правцу признања Украјинске православне цркве у перспективи отворила простор да црквени Кијев стане на чело читавог блока тренутно канонски непризнатих православних цркава, укључујући и оне у Македонији и Црној Гори. Треба ли рећи да би при таквом сценарију највише штете имале Руска и Српска православна црква.
***
Спутњик

Коментари

Популарни постови са овог блога

ЗИДАЊЕ СКАДРА

Град градила три брата рођена, До три брата, три Мрњавчевића: Једно беше Вукашине краље, Друго бјеше Угљеша војвода, Треће бјеше Мрњавчевић Гојко; Град градили Скадар на Бојани, Град градили три године дана, Три године са триста мајстора; Не могаше темељ подигнути, А камои саградити града: Што мајстори за дан га саграде, То све вила за ноћ обаљује. Кад настала година четврта, Тада виче са планине вила: "Не мучи се, Вукашине краље, Не мучи се и не харчи блага! Не мож, краље, темељ подигнути, А камоли саградити града, Док не нађеш два слична имена, Док ненађеш Стојуи Стојана, А обоје братаи сестрицу, Да зазиђеш кули у темеља: Тако ће се темељ обдржати, И тако ћеш саградити града." Кад то зачу Вукашине краље, Он дозива слугу Десимира: "Десимире, моје чедо драго, Досад си ми био вјерна слуга, А одсаде моје чедо драго! Хватај, сине, коње у хинтове, И понеси шест товара блага; Иди, сине, преко б'јела св'јета, Те ти тражи, сине, Стоју и Стојана, А обоје брата и се...

КАКО ЈЕ ГАРДА ЦАРА ДУШАНА потукла Албанце

Цар Душан је био висок око 2,14 метара. По налогу Синода Српске православне цркве, Атанасије Јевтић са комисијом, отишао је у цркву Светог Марка у Београду и отворио кивот у коме лежи Душаново тело. После мерења дошли су до сазнања да је Цар Душан био огроман човек. Интересанто је рећи да је Душан био велик и турнирски борац. Није пропуштао витешке двобоје и увек је побеђивао. Имао је личну гарду састављену од ратника из целе Европе, од којих је сваки био висок преко два метра. Гарду је сачињавао 101 човек и сви су били преко два метра, што сведоче многи историјски документи. Само је један од њих био је виши од свих. Једини који је смео да буде виши и од Душана Силног био је – Душанов барјактар. Велико изненађење је сам ратни барјак, који је такође остављен на Хиландару. Барјак је троугаоног облика димензија три метара са 4,5, од осам слојева тешке свиле, на врху је велики крст тежак четири и по килограма. Такав барјак треба носити у левој руци, док у десној треба носи...

МАНАСТИР ПРЕКОПЕЧА - ХРАМ ПРАВЕДНОГ ЈОВА

Данашњи  манастир  је подигнут на остацима некадашње  цркве  у Прекопачи, за коју нема поузданих података о постојању. Међутим, сачувано је предање о  Јову Синаит у  који је живео у Прекопечи код Крагујевца више  Драче . Ту је умро и сахрањен. У науци се овај синаитски  монах  повезује са познатим преписивачем старих рукописа Јовом који је живео у  манастиру Хиландару  током треће четвртине  14. века .  Мошти  овог подвижника склоњене су у  манастир Драчу , а његов гроб био је изузетно поштован у народу. Верује се да је средњовековни манастир постојао до краја  18. века , када су га, током  Кочине крајине , уништили  Турци . Подизање новог манастира почело је  1988 . године, да би до данас били саграђени једнобродна црква у  рашком стилу  и двоспратни  конак . У манастиру живе: монахиња Михаила (Враголић) старешина  манастира, монахиња Урила (Враголић). Манастир П...