ad> Арсеније Чарнојевић☦️☦️☦️ Пређи на главни садржај

Арсеније Чарнојевић☦️☦️☦️

Рођен је 1633. године на Цетињу. Монашком животу приступио је веома рано, да би већ са двадесет две године постао игуман пећког манастира, а у својој тридесет шестој години бива постављен на место патријарховог помоћника ,“коађутора“. Након тога, 1669. године постаје хвостански митрополит. Као новопосвећени митрополит боравио је у манастиру Дечани, да би на Спасовдан истегодине био хиротонисан у епископа. За пећког патријарха Арсеније је изабран крајем 1672. године. Био је веома активан у обиласцима пећке патријаршије, а посетио је и Јерусалим, где је боравио као гост патријарха јерусалимског Доситеја Нотара (1669-1707). У Србију се патријарх вратио 1863. године. Затекао га је Аустријско-турски рат, као и ситуација коју је као патријарх и духовни вођа свога народа морао да разреши.
Управо у то време војсковођа Енеја Силвије Пиколомини дошао је до Приштине са циљем да придружи Србе својој војсци у борби против Турака. Патријарх се састаје и договара о савезу с Пиколоминијем у Призрену, чиме је означен почетак пружања отпора турским освајачима после безмало три века ропства. После пораза од стране Турака, а страхујући од одмазде Османлија и у жељи да заштити преостали део свог народа, повео га је патријарх Арсеније јануара месеца 1690. године према Београду. Одмах по доласку у Београд сазива сабор, на коме је у присуству свештенства али и свих народних вођа договорено да се цару Лепополду упути захтев о“признању црквене аутономије и патријархове јурисдикције. „Пошто је као одговор од цара Леополда стигла повеља која изражава сагласност о аутономији српске цркве, велики број Срба прешао је преко Саве и Дунава, напустивши Београд непосредно пред његово освајање од стране Турака, 1690. године.
Био је то тужан збег Срба, колона без краја коју је на путу ка слободи и преживљавању предводио њихов патријарх Арсеније Осим новоизбеглих својих сународника и сапатника, Арсеније је будним оком патријарха мотрио и бдио над Србима у Лици, Срему, Славонији, Далмацији, где су они били на мети католичког унијаћења. Чинило се то у име Католичке цркве врло сурово, „милом или силом“, па је Арсеније ступио у отворену борбу против присилног унијаћења свога народа. Била је то исцрпна и дуготрајна борба која је трајала целих шеснаест година.
Храброст и неустрашивост патријарха Арсенија готово да није имала граница. Пошто је великим напорима преуредио Српску православну цркву, на Видовдан 1694. године упућује представку цару Леополду И у којој тражи да овај потврди седам епархијских архијереја.
Сви ови напори великог духовника утврдили су умногоме темеље Српске православне цркве, која се, захваљујући њему, почетком осамнаестог века развила у Карловачку митрополију.
У већ поодмаклој старости, пожелевши да се врати у Пећ, обратио се патријарх Арсеније свом пријатељу из младости, Доситеју Нотару у Јерусалиму, како би га овај посаветовао како да за свог живота уреди односе у оквиру Српске православне цркве како у матици, тако и изван њених граница, у Хабзбуршкој монархији. Јерусалимски патријарх је саветовао Арсенија да сви архијереји и сви православни буду подређени пресветој столици у Пећи и патријарху Калинику који је био од Порте постављен на место пећког првосвештеника.
Прослављени српски патријарх Арсеније умро је у Бечу, 27. октобра 1706. године, сахрањен је у манастиру Крушедол у гробници светог Максима, српског деспота.
Можда ће ипак на најбољи начин лик и дело великог српског патријарха дочарати речи његовог пријатеља патријарха јерусалимског Доситеја Нотара, који је он написао у писму Арсенију, где га назива „тринаестим апостолом кога уздиже сва источна, такорећи сва Саборна црква“.☦️☦️☦️

Коментари

Популарни постови са овог блога

ЗИДАЊЕ СКАДРА

Град градила три брата рођена, До три брата, три Мрњавчевића: Једно беше Вукашине краље, Друго бјеше Угљеша војвода, Треће бјеше Мрњавчевић Гојко; Град градили Скадар на Бојани, Град градили три године дана, Три године са триста мајстора; Не могаше темељ подигнути, А камои саградити града: Што мајстори за дан га саграде, То све вила за ноћ обаљује. Кад настала година четврта, Тада виче са планине вила: "Не мучи се, Вукашине краље, Не мучи се и не харчи блага! Не мож, краље, темељ подигнути, А камоли саградити града, Док не нађеш два слична имена, Док ненађеш Стојуи Стојана, А обоје братаи сестрицу, Да зазиђеш кули у темеља: Тако ће се темељ обдржати, И тако ћеш саградити града." Кад то зачу Вукашине краље, Он дозива слугу Десимира: "Десимире, моје чедо драго, Досад си ми био вјерна слуга, А одсаде моје чедо драго! Хватај, сине, коње у хинтове, И понеси шест товара блага; Иди, сине, преко б'јела св'јета, Те ти тражи, сине, Стоју и Стојана, А обоје брата и се...

КАКО ЈЕ ГАРДА ЦАРА ДУШАНА потукла Албанце

Цар Душан је био висок око 2,14 метара. По налогу Синода Српске православне цркве, Атанасије Јевтић са комисијом, отишао је у цркву Светог Марка у Београду и отворио кивот у коме лежи Душаново тело. После мерења дошли су до сазнања да је Цар Душан био огроман човек. Интересанто је рећи да је Душан био велик и турнирски борац. Није пропуштао витешке двобоје и увек је побеђивао. Имао је личну гарду састављену од ратника из целе Европе, од којих је сваки био висок преко два метра. Гарду је сачињавао 101 човек и сви су били преко два метра, што сведоче многи историјски документи. Само је један од њих био је виши од свих. Једини који је смео да буде виши и од Душана Силног био је – Душанов барјактар. Велико изненађење је сам ратни барјак, који је такође остављен на Хиландару. Барјак је троугаоног облика димензија три метара са 4,5, од осам слојева тешке свиле, на врху је велики крст тежак четири и по килограма. Такав барјак треба носити у левој руци, док у десној треба носи...

МАНАСТИР ПРЕКОПЕЧА - ХРАМ ПРАВЕДНОГ ЈОВА

Данашњи  манастир  је подигнут на остацима некадашње  цркве  у Прекопачи, за коју нема поузданих података о постојању. Међутим, сачувано је предање о  Јову Синаит у  који је живео у Прекопечи код Крагујевца више  Драче . Ту је умро и сахрањен. У науци се овај синаитски  монах  повезује са познатим преписивачем старих рукописа Јовом који је живео у  манастиру Хиландару  током треће четвртине  14. века .  Мошти  овог подвижника склоњене су у  манастир Драчу , а његов гроб био је изузетно поштован у народу. Верује се да је средњовековни манастир постојао до краја  18. века , када су га, током  Кочине крајине , уништили  Турци . Подизање новог манастира почело је  1988 . године, да би до данас били саграђени једнобродна црква у  рашком стилу  и двоспратни  конак . У манастиру живе: монахиња Михаила (Враголић) старешина  манастира, монахиња Урила (Враголић). Манастир П...